امام حسن مجتبی علیه السلام

0

 

فهرست

پیش گفتار. ۱۳

فصل اول. ۱۷

شیعه و اسلام. ۱۸

آیات امامت۲۰

ارزش و اهمیت ولایت و امامت در اسلام. ۲۹

اصالت ولایت اهل بیت : و تشیع. ۳۱

معناى لغوى شیعه و تشیع. ۳۲

ویژگیهای شیعیان. ۳۳

اثبات منصب امامت امام حسن مجتبی G34

فصل دوم. ۴۵

جریان ولادت۴۶

اسم، القاب، کنیه. ۴۶

شکل و شمایل. ۴۷

همسران امام حسن G48

فرزندان امام حسن G49

دختر امام حسن مجتبی G و فضایل بی شمار. ۴۹

نسل امام حسن G51

حضرت عبدالعظیم حسنی ۸…. ۵۱

فصل سوم. ۵۵

حسب و نسب۵۶

فرزندی حَسَنین نسبت به رسول الله [.. ۵۶

قرآن کریم و اثبات فرزندی حسنین ۸ نسبت به پیامبر [.. ۵۷

همراهی با رسول خدا [ و حضرت علی G59

فضایل و مناقب۶۰

روایات عامه در وصف امام حسن مجتبی G79

فصل چهارم. ۸۱

سخنان کوتاه‏ و احادیثی از امام حسن G82

فصل پنجم. ۱۰۳

معجزات۱۰۴

سخن گفتن با دشمن خدا در کودکی.. ۱۰۵

گرفتار شدن مرد ناصبی با نفرین امام حسن G107

خبر از تعداد رطبهای درخت و جنایات معاویه. ۱۰۸

شفای وصال با عنایت امام حسن G110

گزارش حضرت از کیفیت شهادت خود. ۱۱۱

خبر غیبی.. ۱۱۲

آتش گرفتن خانه. ۱۱۳

قرائت قرآن در طفولیت۱۱۳

قصه سلمان و دیدن معجزات حضرت علی G و امام حسن G114

امام حسن G کودکی که یک قوم را نجات داد. ۱۲۲

فصل ششم. ۱۲۷

بخش‏هاى تاریخ. ۱۲۸

جنگ با معاویه. ۱۲۸

بررسى کلى تاریخ تشیع در عصر امام حسن G137

عصر مشقت و دشوارى.. ۱۴۰

سیاستهاى ضد شیعى دولت اموى.. ۱۴۱

استوارى مفهوم تشیع. ۱۴۲

صلح امام حسن G با معاویه بن ابوسفیان‏ ۱۴۴

علت صلح با معاویه. ۱۴۹

معاویه در روایات عامه. ۱۵۵

ستمکاری معاویه. ۱۵۶

احتجاجات ابن عباس بر معاویه‏ ۱۵۶

گرفتاریهای شیعیان در زمان معاویه‏ ۱۵۹

جنایات معاویه نسبت به شیعیان در عراق‏ ۱۵۹

اقدام معاویه در مورد شیعیان همه شهرها و ممالک‏ ۱۵۹

اقدام معاویه در مورد شیعیان عثمان و جعل مناقب براى او. ۱۶۰

اقدام معاویه براى زنده کردن نام ابوبکر و عمر. ۱۶۰

اقدام معاویه در مورد تعلیم مناقب جعلى ابوبکر و عمر و عثمان‏ ۱۶۱

محو نام شیعیان از دفاتر حکومتى و ردّ شهادت آنان‏ ۱۶۱

اقدام اساسى معاویه درباره قتل شیعیان‏ ۱۶۱

کیفیت انتشار احادیث جعلى‏ ۱۶۲

اوج فتنه و بلا پس از شهادت امام حسن G163

فصل هفتم. ۱۶۷

جریان شهادت امام حسن G168

شهادت بر اثر مسمومیت به دستور معاویه. ۱۶۹

زمان و مکان شهادت۱۷۴

لحظات پایانی عمر امام حسن G174

چگونگی شهادت امام حسن G175

وصیت امام حسن G176

اشعار امام حسین G در سوگ برادر. ۱۷۷

فضیلت و آثار گریه بر مصیبت امام حسن G180

وصایای آموزنده امام حسن G به جُنادِه ۱۸۰

آخرین گریه امام حسن G182

چگونگی تیرباران پیکر مطهّر امام حسن G183

فصل هشتم. ۱۹۱

ثواب زیارت و گریه برای امام حسن G192

صلوات بر امام حسن G194

توسل بر امام حسن G195

نماز امام حسن G195

روز زیارت امام حسن G196

فضیلت زیارت امام حسن G196

زیارت امام حسن G و ائمه بقیع :….. ۱۹۷

وداع ائمه بقیع :….. ۲۰۱

فصل نهم. ۲۰۳

اصحاب امام حسن G204

منابع و مآخذ. ۲۰۷

 

:

۶إِنّٰا أَعْطَیْنٰاکَ الْکَوْثَرَ، فَصَلِّ لِرَبِّکَ وَ انْحَرْ، إِنَّ شٰانِئَکَ هُوَ الْأَبْتَرُ ۵

پیش گفتار

الْحَمْدُ لِلَّهِ رَبِّ الْعٰالَمِینَ، وَ الْصَّلٰاهُ وَ الْسَّلاٰمُ عَلَى‏ سَیِّدِ الْمُرْسَلِینَ وَ خَاتَمِ‏ النَّبِیِّینَ مُحَمَّدٍ وَ آلِهِ الْطّٰاهِرِینَ سیِّمٰا بَقیَهَ اللّٰهِ فِی الْأَرَضینَ حُجَهِ بْنِ الْحَسَنِ الْعَسکَریْ عَجَّلَ اللّٰهُ تَعٰالیْ فَرَجَهُ الْشَّریفَ.

خداوند متعال اراده فرموده آلودگی هرگونه عیب و نقص و ناپسندی را از شما خاندان پیامبر بزداید و شما را منزّه و پاکیزه گرداند[۱].

حمد و سپاس بی حد و بی اندازه ربّ کریم را که از نسل خیر سلیل[۲] نبوت و خاتم رسالت، حضرت محمّد بن عبدالله ۵[۶، بیت نبوت را رفعت[۳] بخشید و آن را محلّ نزول وحی الهی و جایگاه رفت و آمد ملائکه اللّه و پناهگاه اهل ایمان قرار داد و آن را حمل و از بحرین یلتقیان دو اقیانوس بی کران یعنی سید اوصیاء، امیرمومنان، حضرت علی بن ابیطالب ۵G6 و حضرت صدیقه کبری، فاطمه زهرا ۵۳۶، گوهرهای لؤلؤ و مَرجان بی مانندی چون حضرت امام حسن مجتبی ۵G6 و حضرت امام حسین ۵G6 را به عالم هستی عطا فرمود[۴]. دو امامی که پیامبر اکرم ۵[۶ در وصفشان فرمود:

حسن و حسین پیشوایان و امام اند، چه قیام کنند چه بنشینند[۵]. و در وصف محبتشان فرمود:

بى­گمان حسن و حسین ۵۸۶ دو گل خوشبوى من از دنیا هستند، دوستدار من باید به آن دو مهر ورزد[۶]. و در کلام نورانی خدای متعال که به حضرت رسول فرمود: بگو به ازاى آن [رسالت] پاداشى از شما خواستار نیستم مگر دوستى درباره خویشاوندان[۷]. آشکار است که ابراز محبت به خمسه طیبه آل عبا ۵:۶ که قرآن کریم آن را مزد رسالت قرار داده بر همگان واجب است.

آری، لازمه محبت و مودّت به آل الله ۵:۶، معرفت به آنان را می طلبد که اگر معرفت نباشد محبت، گاهی توهّمی بیش نیست و نتیجه آن نامطلوب است پس باید در معرفت اهل بیت عصمت و طهارت ۵:۶ کوشید تا بتوان در وادی توحید و ولایت وارد شد و از اسلام عزیز بهره ای برد.

وجود مبارک سبط اکبر پیغمبر اکرم ۵[۶ و فرزند دلبند امیرمومنان ۵G6 و میوه قلب حضرت صدیقه کبری فاطمه زهرا ۵۳۶ یعنی حضرت ابی محمّد حسن بن علی ۵۸۶ جایگاه و مقام منیع و بلندش خاص و بی بدیل است. که از کلمات نورانی قرآن کریم و روایات شریفه آشکار و هر شخصی به اندازه وسعت فکر و جانش به آن پی می­برد. از این روست که پیامبر اکرم حضرت محمد مصطفی ۵[۶ در ‌شأن امام حسن مجتبی ۵G6 فرمود: اگر عقل، خود را به صورت مردی نشان دهد آن مرد، حسن ۵G6 است[۸].

این نوشتار مختصر که مطالعه آن را به همه مسلمین و مؤمنین توصیه می­نمائیم، قطره­ای از اقیانوس بیکران آن نور بی منتهاست، بهانه­ای بود برای بیان گوشه ای از سپهر بی کران معارف حق و هدایت به سوی سعادت، برای شیفتگان قرآن کریم و بیت وحی که منزلگاه رفیع و بی نظیر آن است. امید آن که جامعه بشری مسیر صحیح رستگاری و آب حیات طیبه را از چشمه­سار زلال آسمانی بنوشد و زمینه حاکمیت فرهنگ فطری و الهی قرآن و عترت بر قلوب و عقول انسان­های شریف و پاک مهیّا شده، ولی امر و امام عصر حضرت حجه­بن­الحسن العسکری ۵۴۶ با دست با کفایت و پرمحبتش بر سر مردمان کشیده تا عقول آنان کامل گردد، و ما نیز در صف ارادتمندان درگاهش شمرده شویم.

از خدای منّان معرفت و محبت حضرتش، که بالاترین نعمت هستی در عوالم وجود است را خواهانیم.

باشد تا ما را در زمره خادمان و محبیّن آن حضرت پذیرفته و در دنیا و آخرت از عنایات و کرامات و تفضّلات بی مانندشان ما و همه محبیّن و بندگان صالح را بهره­مند سازد. انشاءالله.

 

[۱] – قَالَ‏ اللَّهُ‏ فِی‏ کِتَابِهِ‏: إِنَّما یُریدُ اللَّهُ لِیُذْهِبَ عَنْکُمُ الرِّجْسَ أَهْلَ الْبَیْتِ وَ یُطَهِّرَکُمْ تَطْهیراً / سوره الاحزاب، آیه ۳۳

[۲] – یعنی بیرون کشیده از هر آفت و پلیدی و ناپاکی. منظور از خیر سلیل حضرت رسول اکرم صلی الله علیه و آله و سلم هستند.

[۳] – فِی بُیُوتٍ أَذِنَ اللّه ُ أَن تُرْفَعَ وَ یُذْکَرَ فِیهَا اسْمُهُ یُسَبِّحُ لَهُ فِیهَا بِالغُدُوِّ وَ الآصَالِ / سوره النور، آیات ۳۶ – ۳۸

[۴] – مَرَجَ الْبَحْرَیْنِ یَلْتَقِیانِ، ِّ عَنْ یَحْیَى بْنِ سَعِیدٍ الْقَطَّانِ [الْعَطَّارِ] قَالَ: سَمِعْتُ أَبَا عَبْدِ اللَّهِ عَلَیْهِ السَّلَامُ یَقُولُ‏ فِی قَوْلِ اللَّهِ تَبَارَکَ وَ تَعَالَى‏ مَرَجَ‏ الْبَحْرَیْنِ‏ یَلْتَقِیانِ‏ بَیْنَهُما بَرْزَخٌ لا یَبْغِیانِ‏ قَالَ عَلِیٌّ وَ فَاطِمَهُ بَحْرَانِ عَمِیقَانِ لَا یَبْغِی أَحَدُهُمَا عَلَى صَاحِبِهِ‏ یَخْرُجُ مِنْهُمَا اللُّؤْلُؤُ وَ الْمَرْجانُ‏ قَالَ الْحَسَنُ وَ الْحُسَیْنُ ِ عَلَیْهِمُ السَّلَامُ‏ / تفسیر القمی، ج ۲، ص ۳۴۴

[۵] – الْحَسَنُ وَ الْحُسَیْنُ إِمَامَانِ قَامَاً أَوْ قَعَدَاً / مناقب آل أبی طالب علیهم السلام (لابن شهرآشوب)، ج ‏۳، ص ۳۹۴

[۶] – إنَّ الْحَسَنُ وَ الْحُسَیْن‏ هُما رَیْحَانَتَایَ‏ مِنَ‏ الدُّنْیَا مَنْ‏ أَحَبَّنِی‏ فَلْیُحِبَّهُمَا / کشف الغمه فی معرفه الأئمه (ط – القدیمه)، ج ۲، ص ۶۰

[۷] – قُلْ لا أَسْئَلُکُمْ عَلَیْهِ أَجْراً إِلاَّ الْمَوَدَّهَ فِی الْقُرْبى / سوره الشوری، آیه ۲۳

[۸] – لَوْ کَانَ الْعَقْلُ رَجُلاً لَکَانَ الْحَسَنَ / فرائد السمطین، ج ‏۲، ص ‏۶۸

ممکن است شما دوست داشته باشید

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.